آپلود عکس
آپلود عکس
شاید مقایسه یک سدان آلمانی با یک کراس‌اور ژاپنی برای شما عجیب باشد اما بازار فروش موفق لکسوس nx و فولکس‌واگن پاسات ما را بر آن داشت تا مقایسه‌ای میان این دو خودروی متفاوت ارائه دهیم. این مقایسه کمکی برای خریداران و طرفداران دوبه‌شک سدان‌های فولکس‌واگن و کراس‎اورهای لکسوس به خصوص لکسوس nx300 است. ورود هردو خودرو به بازار خودروهای لوکس از سال 2014 آغاز شد و از همان ابتدا با استقبال بالایی مواجه شدند. محبوبیت و اعتمادسازی هر دو برند غربی و شرقی در ایران نیز، استقبال بالای لوکس سواران ایرانی را به دنبال داشت. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا انتخاب درست‌تری میان سدان آلمانی و شاسی‌بلند ژاپنی داشته باشید.
طراحی
آپلود عکس
استفاده از اصل سادگی در نمای خارجی ساپات، شاید به مذاق طرفداران خودروهای خشن و تهاجمی خوش نیاید. چیزی که لکسوس nx300 کاملا از عهده آن برآمده است. هرچند که فولکس‌واگن در میان خودروهای سدان دارای طراحی قابل قبولی است اما وقتی با لکسوس nx طرف می‌شود، سادگی نمای خارجی توی ذوق میزند. خطوط کشیده شده در طول لکسوس nx نه‌تنها ظاهر آن را جوان‌پسند و اسپرت نموده بلکه به کمک عملکرد آئرودینامیکی آن آمده است. البته توجه کنید که همین طراحی منحصربه‌فرد صاحبان لکسوس nx را هنگام تصادف مجبور به پرداخت هزینه‌های گزافی می‌کند.
ورود به فضای کابین هردو خودرو، یک خودروی سلطنتی و لوکس را روبه‌روی شما به تصویر می‌کشد. طراحان هردو خودرو فضایی کاملا مناسب و جادار را برای سرنشینان جلو و عقب در نظر گرفته‌اند. صندوق‌عقب بزرگ این خودروها نیز آن‌ها را به خودرویی کاملا خانوادگی و مناسب برای مسافرت‌های طولانی‌مدت با حداکثر ظرفیت تبدیل کرده است. بااین‌وجود نظم و سادگی آلمانی‌ها در قیاس با ژاپنی‌ها به کمک آن‌ها آمده و پاسات دارای طراحی چشم‌نوازتری است. درواقع استفاده از دکمه‌های زیاد در کابین لکسوس nx کمی سرنشینان را گیج کرده و شکل نامتقارنی به کابین بخشیده است.
مشخصات فنی
فولکس‌واگن پاسات از طریق یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری تغذیه می‌شود که قدرت و گشتاور تولیدی آن به ترتیب برابر 180 اسب بخار و 250 نیوتن متر است. سیستم دو دیفرانسیل این خودرو از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه به موتور مرتبط می‌شود و نیاز به 7.9 ثانیه زمان برای شتاب‌گیری دارد. مصرف سوخت این خودرو 5.8 لیتر در هر 100 کیلومتر بوده و حداکثر تا سرعت 220 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند.
لکسوس nx با دارا بودن موتوری مشابه پاسات، قدرت و گشتاور بیشتری را تولید می‌کند. قدرت موتور 235 اسب بخار و گشتاور 350 اسب بخار، آن را به خودرویی محبوب‌تر برای طرفداران خودروهای پرقدرت بدل می‌کند. گیربکس 6 سرعته اتوماتیک این خودرو از تیپ ترونیک بوده و سرعت صفر تا صد تا در زمان 7.2 ثانیه طی می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی 7.9 لیتر در هر 100 کیلومتر و حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، محیط‌زیست و سرعت دوستان را به سمت سدان رقیب می‌کشاند.
امکانات رفاهی
با توجه به قیمت بالای هردو خودرو و معرفی آن‌ها به‌عنوان خودروهای لوکس، نباید چیزی غیر از امکانات رفاهی متنوع را از آن‌ها انتظار داشت. دی‌لایت، تنظیم نور اتوماتیک چراغ‌ها، سیستم صوتی با 8 بلندگو و ورودی‌های AUX و بلوتوث، نمایشگر 5 یا 6.3 اینچی، آینه‌های جانبی برقی دارای گرم‌کن، تهویه خودکار چهارگانه با دریچه عقب، صندلی 12 حالته برقی مجهز به تنظیم‌کننده گودی کمر و ماساژور راننده و سقف پاناروما و سانروف همگی از امکانات متعدد فولکس‌واگن پاسات هستند که رفاه کامل سرنشینان را فراهم می‌کند.
در سوی دیگر میدان لکسوس nx قدرتمندتر ظاهرشده و علاوه بر امکانات فوق استفاده از امکاناتی نظیر چراغ‌های چرخشی، تنظیم اتوماتیک نور چراغ‌ها با توجه به نور محیط، صفحه‌نمایش 7 اینچی لمسی، صفحه‌نمایش 4.2 اینچی در صفحه کیلومتر، شبیه‌ساز صدای موتور، سردکن صندلی، حافظه صندلی و آینه، صندلی‌های عقب تاشو، ایزوفیکس، صندلی‌ها و پدال‌های اف‌اسپرت، نمایش اطلاعات خودرو روی شیشه جلو، گرم‌کن شیشه، شیشه‌های سولار و شارژر بی‌سیم، لکسوس nx را برنده میدان می‌کند.
ایمنی
آپلود عکس
ایمنی اصلی مهم در طراحی خودروهای ژاپنی و آلمانی است. در گزارش‌های تصادفات به‌خصوص تصادفات منجر به جرح به‌ندرت نامی از این دو گروه خودروسازی دیده می‌شود. دریافت نمره 5 از 5 در تست موسسه N-Cap نشان‌دهنده کیفیت ساخت و امکانات تمام و کمال لکسوس nx و فولکس‌واگن پاسات است. تجهیزات ایمنی مختلف در فولکس‌واگن پاسات نه‌تنها در تسلط راننده به محیط اطراف و رانندگی بسیار مفید هستند بلکه در حفظ جان و ایمنی سرنشینان بزرگ‌سال و کودک و عابران پیاده نیز بسیار مفید است. ازجمله این امکانات می‌توان به ترمز کمکی، دوربین و سنسور عقب، سیستم هوشمند تصادف، کروز کنترل انطباق پذیر، هشدار برخورد از جلو و عقب، رادار نقاط کور، هشدار خروج از خط، هشدار ترافیک در عقب، 6 کیسه هوای همه سرنشینان و ایربگ جانبی، ترکشن کنترل، آینه وسط الکتروکرومیک، سنسور باران و فشار باد تایرها، کنترل پایداری و ترمز ABS اشاره کرد.
لکسوس nx نیز علاوه بر دارا بودن امکانات فوق تجهیزاتی نظیر 10 کیسه هوای پرده‌ای، جانبی، سرنشینان و زانویی، سیستم ترمز گیری ایمن مجهز به EBD و HAC، سنسور پارک، دوربین دید جلو، ترمزدستی برقی و اتو هلد است. در عرصه رقابت میان لکسوس nx و فولکس‌واگن ساپات در حوزه ایمنی نیز بازهم دست سازندگان ژاپنی است که بالا می‌رود.
جمع‌بندی
بررسی لکسوس nx و فولکس‌واگن ساپات نشان می‌دهد که هر دو خودرو دارای قیمت بسیار بالایی بوده اما در کلاس‌های کراس‌اور و سدان دارای ارزش خرید بالایی هستند. در درجه اول انتخاب میان شاسی‌بلند ژاپنی و سدان آلمانی کاملا بستگی به ذائقه شما دارد. اما اگر از عاشقان هردو پلتفرم هستید، می‌توان لکسوس nx را در حوزه قدرت موتور، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی برتر از رقیب غربی خود دانست. فضای کابین هر دو خودرو برای افراد با ساختارهای بدنی مختلف کاملا مناسب بوده و در مسافرت‌های طولانی هیچ‌گونه احساس خستگی و کوفتگی بدن در سرنشینان ایجاد نمی‌شود. اگر ظاهر ساده و رسمی‌تر در کنار هزینه‌های کمتر صافکاری و تعمیر از اولویت‌های شما در خرید خودرو است، ما ساپات را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اما اگر به دنبال خودرویی می‌گردید که کاملا خیره‌کننده بوده و تداعی‌گر قدرت و تسلط باشد، لکسوس nx از شاسی‌بلندهای محبوب شما خواهد شد که از پرداخت قیمت میلیاردی آن پشیمان نخواهید شد.

infoadminturk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.